Spalinowy silnik tłokowy w celu prawidłowego działania oraz długiej żywotności musi być odpowiednio nasmarowany. Pompy zębate do oleju są niezbędne, jeżeli zależy nam na dotarciu oleju do elementów, które są najbardziej obciążone.
Pompa do przepracowanego oleju działa w ten sposób, że ciśnienie w układzie olejenia chodzi jest wytwarzane dzięki przetłaczaniu oleju w sposób wyporowy. W przypadku silników spalinowych najczęściej wykorzystywane są zębate pompy, które posiadają zazębienie wewnętrzne lub zewnętrzne. Zasada ich działania opiera się na wzajemnej współpracy wszystkich kół zębatych. Przy każdym rodzaju napęd pompy jest zazwyczaj wynikiem zwykłej przekładni zębatej, za którą odpowiada wał korbowy lub czasami przekładnia łancuchowa.
W przypadku pompy posiadającej zazębienie zewnętrzne specjalna komora zasysa olej, który jest przeprowadzany do dalszych części układu olejenia. Specjalne ciśnienie sprawia, że wędruje on do odpowiednich otworów umiejscowionych w kadłubie silnika. Żeby pompa działała prawidłowo niezbędne jest zachowanie luzu między zębami kół, które współpracują ze sobą. Zębata pompa oleju elektryczna musi być zasilana za pomocą oleju roboczego, który posiada równomierny strumień oraz ciśnienie. Pompy hydrauliczne dzielą się na pompy zębate, pompy tłoczkowe, pompy łopatkowe oraz pompy śrubowe.
Pompy zębate mają zazwyczaj prostą konstrukcję i z tego powodu są też niezawodne. Bardzo rzadko zdarzają się awarie tych elementów, dzięki czemu są one często wykorzystywane w pojazdach. Dwa koła zębate są najważniejszą częścią pompy i dlatego muszą być wykonane z wysokiej jakości materiałów. Powinny być umieszczone w korpusie w dość ciasny sposób. Jedno z kół jest odpowiedzialne za wytwarzanie zewnętrznego źródła energii. Koła obracając się transportują czynnik roboczy z komory ssawnej do pompy znajdującej się w komorze tłocznej. Najlepsze pompy mogą pompować nawet do 400 centymetrów szcześciennych płynu podczas jednego obrotu. Ciśnienie, które w tym czasie wytwarzają wynosi około 28 MPa.