Jaki rozmiar ramy wybrać?

Kupując rower podejmujemy decyzje dotyczące rodzaju roweru (mtb, szosowy, miejski, fitnessowy czy inny), jego właściwości (amortyzacja, oświetlenie, rodzaj opon…), a nawet kolor. Nie każdy jednak zastanawia się nad tym jaki rozmiar ramy wybrać. O ile dla osób, które jeżdżą głównie dojazdowo nie będzie to aż tak ważne, o tyle dla każdego, kto lubi spędzać czas aktywnie na rowerze, wybiera się na dłuższe wycieczki, wyprawy lub bierze udział w zawodach będzie to miało niebagatelne znaczenie.
Dlaczego wybór rozmiaru ramy jest tak istotny? Przede wszystkim dlatego, że nie można go już zmienić. O ile większość komponentów w rowerze jest wymienna, tak wymiana ramy, która jest jego podstawą, mija się z celem. Drugim czynnikiem, może nawet istotniejszym, jest wygoda, komfort i efektywność jazdy. Bo czy możecie sobie wyobrazić kierowanie samochodem w którym siedzenie jest za wysoko, albo kierownica za bardzo oddalona? Owszem, rower ma możliwość regulacji i wysokości siodełka i długości wspornika kierownicy, jednak regulacja ta jest mocno ograniczona, a przede wszystkim, kto chciałby wymieniać elementy zaraz po zakupie nowego rumaka?

Dobór rozmiaru według typu roweru.

W rowerach szosowych rama ma charakter sportowy i powinna zapewnić aerodynamiczną pozycję. Według teorii wylicza się ją na podstawie długości nogi (od ziemi do krocza) mnożonej przez 0,66. Otrzymany wynik jest długością pionowej rury ramy liczonej od środka suportu do górnego końca.
W rowerach mtb ze względu na specyfikę jazdy i konieczność dobrej kontroli nad rowerem rama może być ciut mniejsza. Podobnie jak w wypadku roweru szosowego liczy się długość nogi i mnoży przez 0,57 (przy kołach 26 lub 27,5) lub 0,6 dla większych.
Inne rodzaje rowerów wykorzystują następujący wzór: długość nogi razy 0,63 cm.
Jeśli chcemy otrzymać długość ramy mierzoną w calach, uzyskane wyniki dzielimy przez 2,54.
Warto zwrócić uwagę, że podane wartości są przybliżone i nie dają pełnego obrazu sytuacji. Z powodu różnic w geometrii ramy, a także indywidualnych różnic anatomii człowieka, należy uzyskany wynik uznać za wyjściowy, ale nie ostateczny. Dopiero przymierzenie się do właściwego modelu da pełny obraz sytuacji. W szczególności powinniśmy sprawdzić, czy odpowiada nam pozycja na rowerze. Jeśli będzie dla nas niekomfortowa, wybierzmy inny rozmiar. Często osoby jeżdżące rekreacyjnie wybierają większą ramę, z kolei osoby zastanawiające się nad wymianą lub zakupem roweru szosowego kupują mniejszą, aby zyskać na zwrotności. Po czym rozpoznać, że coś nie gra? Zwróć uwagę na następujące sygnały:
– czy po zejściu z roweru możesz swobodnie stanąć nad nim okrakiem,
– czy podczas pedałowania nie obijasz stopami o oponę przy skręcie kierownicą,
– czy nie uderzasz kolanami o kierownicę
– czy twoja pozycja jest wygodna (nie dotyczy rowerów sportowych – tutaj pozycja ma być nie tylko ergonomiczna, ale również ekonomiczna)?
Jeśli rower spełnił twoje oczekiwania, a rozmiar ramy nie odbiega znacząco od wyliczeń, masz prawo przypuszczać, że znalazłeś właściwe wymiary.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here